تاریخ و جایگاه مذهب امام شافعی در قرون سوم و جهارم هجری در ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
  • نویسنده رضا علی پناه
  • استاد راهنما سالم افسری جلال زارعی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1392
چکیده

کندوکاو در فقه و جلو ه ها و جوانب آن، امری بسیار مهم و حساس ا ست و با آنکه در نگاه نخست چنین به نظر م ی رسد که این علم، امری فردی و مربوط به احکام عملیِ فردی و حداکثر، جمعی است که پیروان آن به صورت محدود به رعایت و اجرای برخی مناسک نیایشی و پرستشی م ی پردازن د. ام ا، واقعیت و حقیقت آن است که روند حضور و گسترش یا انحطاط ف قه در یک جامعه، به صورت واضح و مستقیم نشا ن دهنده ی روح یا روحی هی قانون گرایی و مسئولیت پذیری اهل آن جامعه است. لذا پیش از آنکه امری فردی باشد که هست، در عین حال، و بیش از آن، امری جمعی و اجتماعی اس ت و مسلئل فردی آن نیز از نظر اجتماعی و تأثیری که بر جا معه م ی گذارد، قابل بررسی اس ت. به علاوه، بحث از سیر تحولات تاریخی فقه، صرفاً به معنای بررسی یک امرِ تاریخیِ سپری شده نیس ت. بلکه، بیش از آن تلاش برای دستیابی به ریش ه ی بسیاری از رفتارها و هنجارهای اجتماعیِ کنونی یک جامعه است که ب ی تردید ریشه در گذشت هی آن دارد. بنابراین، نوشتار حاضر، بیش از آنکه تلاشی برای بازنمایی رخدادهای خاص تاریخی باشد، م ی کوشد نشان دهد که چگونه سیر تحولات اجتماعی، به معنای فراخ و گسترد ه ی آن، م ی تواند روحی ه ی قانون گرایی و قانون پذیری مردم را تقویت یا تضعیف کند. در دور ه ی مورد بحث در این نوشتار، درست این واقعیت به صورت صریح و نهفته نشان داده م یشود که پس از فتح ایران به دست مسلمانان، نظام قدیمِ سیاسی اجتماعی ایران فروپاشید و نظام جدیدی جایگزین آن شد. اما در دوره ی مورد بحث این نوشتار، نظام سیاسی اجتماعی ایران، به گونه ای خاص، استقلال مجدد م ی یابد و در راستای این امر، نوعی نظام قانو نگذاریِ جدید سر برمی آورد که بیش از هر چیز در نحو هی تعامل با فقها، و به صورت روشن تر، در فعالیت های فقها، اعم از، یادگیری، آموزش، تدریس، تألیف، و پرورش شاگردان مستعد، است. بنابراین، پژوهش حاضر، بیش از آنکه رویکردی تاری خ گرایانه و رو به گذشته داشته باشد، بیشتر توصیف بنیادهای قانو ن گرایی و قانو نسازی در دور هی مورد بحث است و علاوه بر آن نحو هی همزیستی میان مذاهب مختلف فقهی، که در اصل به معنای طی ف های حاکم بر سرنوشتِ حقوقی و قانون گذار جامعه اند، نمایان می شود. واضح است که چنین پژوهشی ذاتاً امری مربوط به گذشته نیست و امروز هم می تواند در بسیاری از امور، راهگشا و گره گشا باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers

In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...

متن کامل

مهر در مذهب شافعی

مهر یا صداق مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن شده و مرد ملزم به پرداخت آن به زن می‌‌شود. در آمیزش به شبهه، نکاح فاسد و از بین بردن بضع زن نیز مهر مطرح می‌گردد. مهری که به موجب عقد ازدواج تعیین شده باشد را مهرالمسمی گویندکه ممکن است عین معین ، عین کلی، منفعت یا عمل باشد. مهرالمسمی لازم است مالیت داشته باشد، منفعت عقلائی مشروع داشته و پاک باشد،مغصوب نباشدو مجهول نباشد.مهری که به موجب قرارداد ت...

متن کامل

پویش شهر شهرگرایی و شهرنشینی در قرون سوم تا پنجم هجری در ایران

ایران در قرون سوم تا پنجم هجری، شاهدیکی از دوره‌های رونق شهرنشینیاست. شهر این دوره شهر تجاری، دارای قابلیت تولید صنعتی و فضای شهر تبلور حضور فعال گروه‌های زنده‌اندیش است. در خصوص چگونگی روند و تشکل فضایی آن، مباحثات فراوانی بوده و هست. هدف این مقاله تبیین آن از طریق تحلیل پویش‌های عمومی توسعه شهرنشینی و شهرگرایی و تبیین ساختار و مفهوم شهر است. روش این بررسی روش تحلیل سیستمی‌ ـ‌ تاریخی است.   م...

متن کامل

موانع ازدواج در مذهب شافعی

موانع ازدواج عبارتند از: قرابت، شوهر داشتن زن، داشتن چهار زن، ازدواج در عده، جمع بین برخی از زنان، کفر، لعان و احرام.قرابت (خویشاوندی) اعم از نسبی، سببی و رضاعی در پاره‌ای درجات، مانع نکاح است. خویشانی که نکاح با آنها به علت قرابت ممنوع است، محارم نامیده می‌شوند.محارم نسبی عبارتند از مادر ، دختر ، خواهر؛ عمه؛ خاله، دختران برادر و دختران خواهر .محارم سببی دو قسم هستند: مصاهره و جمع بین دو زن.مصا...

متن کامل

چرایی کثرت مناقب‌نگاری امام علی (ع) توسط علمای شافعی مذهب

بیان فضایل و مناقب حضرت علی (ع) منحصر به پیروان و شیعیان ایشان نیست و علمای مذاهب چهارگانۀ اهل سنت نیز به‌دلیل جایگاه والای این شخصیت بی‌نظیر جهان اسلام و محبت به خاندان رسول خدا (ص)، به‌صورت گسترده به نقل مناقب و فضایل حضرت پرداخته‌اند و در این زمینه تألیفات فراوانی از خود به یادگار گذاشته‌اند. ولی با نگاهی اجمالی به این آثار می‌توان گفت که بیشترین و باارزش‌ترین تألیفات در این عرصه مربوط به بز...

متن کامل

پویش شهر شهرگرایی و شهرنشینی در قرون سوم تا پنجم هجری در ایران

ایران در قرون سوم تا پنجم هجری، شاهدیکی از دوره های رونق شهرنشینیاست. شهر این دوره شهر تجاری، دارای قابلیت تولید صنعتی و فضای شهر تبلور حضور فعال گروه های زنده اندیش است. در خصوص چگونگی روند و تشکل فضایی آن، مباحثات فراوانی بوده و هست. هدف این مقاله تبیین آن از طریق تحلیل پویش های عمومی توسعه شهرنشینی و شهرگرایی و تبیین ساختار و مفهوم شهر است. روش این بررسی روش تحلیل سیستمی ـ تاریخی است.   مبا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کردستان - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023